Rustbeskyttelse – GRATIS gennemgang!

Er det virkelig nødvendigt at rustbeskytte bilen? Svaret er JA! Ingen biler er bygget til det danske fugtige klima. Er du i tvivl om din bil trænger, så ring eller skriv, så finder vi en tid hvor vi sammen kan gennemgå din bils rustmæssige stand på en lift. Eller se priser og book tid på hjemmesiden under “Undervognscenter”.

Nu er det højsæson for rustbeskyttelse og alle biler bør rustbeskyttes for at forlænge bilens levetid, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Sådan lyder anbefalinger fra Teknologisk Institut og FDM. Temperaturerne i Danmark er meget skiftende og dermed dannes der fugt og kondens i især bilens hulrum. Derfor er rustbeskyttelse en rigtig god investering – uanset om man som bilejer ønsker at beholde bilen i længere tid eller påtænker at sælge den igen indenfor nogle år. Mikkel Østergaard, indehaver af Østergaards Auto Ejstrupholm udtaler: ”At udover at holde karrosseriet sundt, er rustbeskyttelsen nemlig også med til at forlænge levetiden på andre komponenter, som f.eks. bremserør og bærearme, så som bilejer slipper man for en træls ekstra regning på reparationer og hvis man i stedet ønsker at sælge bilen efter nogle år, så er det også nemmere at sælge en velholdt og sund bil”. Selv biler der er galvaniseret skal rustbeskyttes for at undgå rustangreb. Galvaniseringen forringes nemlig på delene, idet de bliver bukket, klippet og svejst i ved produktionen. Så selv på helt nye biler forefindes der steder, der ikke er rustbeskyttet ordentligt og hvor der kan samle sig snavs og fugt og give rusten mange angrebsmuligheder. Selvom man som bilejer har fået sin bil undervognsbehandlet, så anbefaler FDM, at man får rustbeskyttelsen tjekket hvert 2. år, for at se om bilen trænger. Det er nemlig individuelt, hvor ofte en bil har behov for rustbeskyttelse. Det er blandt andet bilens alder og brug, der er afgørende. De moderne rustbeskyttelsescentre har rigtig gode tørrefaciliteter og det har man hos Østergaards Auto investeret i. Derfor kan man nu rustbeskytte biler effektivt hele året rundt – og ikke kun i efteråret, som mange bilejer forestiller sig.

FMD skriver endvidere, at de gængse rustbeskyttelsesprodukter ikke afviger væsentligt fra hinanden i deres egenskaber. Resultatet af undervognsbehandlingen vil afhænger af, hvor grundigt undervognen bliver rengjort inden, og hvor professionelt  behandlingen bliver udført. Østergaards Auto sprøjter derfor altid bilerne ud fra bilfabrikantens sprøjteskema, så ved vi at det er korrekt udført, udtaler Mikkel Østergaard. Mange bilejer får først bilen behandlet når de opdager et lille rustangreb og man kan selvfølgelig bremse rusten, men det er langt mere optimalt at behandle bilen tidligere og dermed forhindre rustangrebet, slutter Mikkel Østergaard.